ÅH SKÖNA SOMMAR, MITT HJÄRTA ÄR DITT

Sommarn. Svensk sommar.
Jag har en spellista i mitt iTunes bibliotek som heter "Sommarblommor", där jag har samlat vackra, svenska sommarvisor och trubadurer. Jag myser ända in i benmärgen när jag hör sådan musik. Jag sätter på den spellistan när jag har hemlängtan. Allt jag kan tänka på då är sommar på Väddö. Mina somrar på Väddö.
Nästan så långt tillbaka jag kan minnas har större delen av mina somrar spenderats på denna ö i hjärtat av Roslagen. Vår ö. Jag har så fina minnen därifrån, och jag är så tacksam över att delvis ha fått växa upp där ute. Som innerstadsbarn fanns det inget bättre än att lämna stan för landet. Få springa barfota, bada dagarna i ända och leka med mina kompisar. Mina fina barndomsvänner där ute som är vänner för livet. Jag minns dagen då vi träffades, som om det vore igår. Jag var sex år och sprang runt i gräset och lekte när mamma ropade på mig. Hon hade börjat prata med vår grannflicka Sara, fem år, och föreslog att vi skulle leka. Jag gick blygt in på deras tomt och satte mig på andra sidan gungbrädan och började gunga. Jag och Sara. Hennes storasyster Emelie, sju år, kom ut i solen och ville vara med. Vi tre lekte sen varje dag den sommaren. Jannike, vår andra grannflicka som bodde på andra sidan vägen, blev snart medlem i vårt gäng och vi blev en stark kvartett. Vi fyra höll sedan ihop, sommar som vinter. År efter år. Vilka fina, glada minnen vi har.
Nu när jag längtar hem längtar jag tokigt nog mest efter Väddö. Sommarn på Väddö. Mer än Stockholm faktiskt. Jag längtar efter långa, lata sommardagar med min familj och mina vänner. Jag längtar efter att ta cykeln ned till Väddö kanal och ta ett dopp från berget. Jag längtar efter långa promenader i skogen. Efter att hänga på vår favoritstrand vid havet dagarna långa. Läsa en bok och gräva ned fötterna i sanden. Komma hem till huset och ta en tupplur i hammocken. Vakna upp till doften av nyklippt gräs och grillat kött. Äta goda middagar på altanen och dricka rosé. Sitta uppe halva natten under infravärmen och prata och njuta av livet. Åka ned till Grisslehamn och äta glass och räkmackor. Ta färjan över till Åland över en dag. Cykla på långa, dammiga vägar med min fina kusin. Springa i gräset med våra hundar. Åka till Barnens Ö och bada och hänga på Knapp Karlsson. Plocka blommor och ha i fina vaser bredvid sängen. Jag längtar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0