HYPNOPOMP HALLUCINATION

Jag gick i sömnen inatt. När Bells gick upp imorse hittade hon mig sovandes på soffan och tydligen hade hon vaknat till när jag vid två tiden bestämde mig för att byta sovplats. Jag minns faktiskt det hela ganska tydligt. Jag minns att jag vaknade och tittade på klockan och att hon var runt två. Jag minns att jag av någon (ännu oklar) anledning absolut inte kunde ligga kvar i min säng och att jag var tvungen att ta mig ut ur sovrummet. Jag tyckte synd om tjejerna som låg kvar och kände mig rätt kunglig som tagit beslutet att ta soffan. Om jag tänker till riktigt ordentligt så tror jag att det hade med bedbugs att göra. Kryp i sängen. Jag var vaken och sov typ samtidigt. Medveten men ändå inte.
Det är inte första gången det här händer. Ända sedan jag flyttade till USA så har jag vid tillfällen upplevt hallucinationer i ett tillstånd mellan sömn och vakenhet. Jag har väckt tjejerna ett flertal gånger när jag försöker visa dem vad jag upplever, men de har bara skrattat åt mig. Såklart. Det skulle jag också ha gjort. Sjukt kul egentligen. Men jag minns att jag blir så himla frustrerad varje gång. Det är så tydligt för mig, det jag ser, precis så att jag kan ta på det. När jag sedan vaknar till när tjejerna försöker tala mig tillrätta blir jag bara förvirrad och butter. Härom natten gick jag och lade mig innan B och S. Jag antar att jag inte hade sovit speciellt länge innan jag vaknade upp till vad som lät som en agressiv bi-svarm. När jag spärrade upp ögonen flög det helt rätt runt en stor jävla svärm flugor i rummet. Sjukt obehagligt och jag rusar ut till tjejerna som sitter i vardagsrummet. Jag förklarar i skräck om den stora svärmen flugor och när de börjar garva och ställa detaljerade frågor så börjar ju jag vakna till och haja att jag har hallucinerat. Igen. Även om jag inser att det är på låtsas så är det jag upplever så otroligt verkligt att en slags bitande känsla av obehag finns kvar. Och när man är trött och nyvaken så har man extremt svårt att skilja på verklighet och fantasi. Jag har också vaknat av att det droppar choklad milkshake från taket (fråga inte) som förvandlades till extremt långa grenar som sträckte sig ned mot sängen. Oklart.
Jag har googlat och funnit en eventuell "diagnos" som kallas hypnopomp hallucination. "Hypnopompa hallucinationer är halluciantioner som uppkommer i samband med uppvaknandet. Tillståndet antas uppkomma genom ett ofullständigt uppvaknande från REM-sömn, där effekten blir att delar av hjärnan fortfarande befinner sig i REM-sömn när man är vaken, och att man alltså drömmer vaken."
Jag har suttit i några timmar nu och läst historier om många som upplever samma saker som jag. Ofta är det insekter, djur, människor och övernaturliga fenomen man ser. Jag inser att jag ändå har varit ganska skonad i mina "drömmar" då många till och med hamnar i sömnparalys, dvs att man ligger paralyserad i sängen utan förmåga att röra sig och ser spöken och andra fenomen som rör sig i rummet. Det finns en del som till och med blivit våldtagna i det här stadiet. Fruktansvärt obehagligt. Så länge det bara är insekter (och då hatar jag egentligen insekter) så är jag okej. Och jag hoppas för guds skull att detta bara är någon konstig fas och inte utvecklas till ett livslångt problem. Sömntuta som jag är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0